In Memoriam:

Jan Blom, duizendpoot bij Madjoe

Met het overlijden van ons erelid Jan Blom verliest Madjoe iemand die zelf nooit écht heeft gevolleybald, maar die toch enorm veel voor de vereniging heeft gedaan.
Jan werd onderdeel van de Madjoe-familie doordat Henny na haar Zaanse periode bij De Molenwiek koos om weer bij Madjoe te gaan volleyballen. En dat bleef niet alleen bij het spel en de sport.

Omdat Henny tijdens tweede helft van de zestiger jaren lid werd van de redactie van clubblad Time Out, kwamen neven-activiteiten van de vereniging binnen in huize Blom op de Noordergracht. Een plek waar in de loop van de jaren menige activiteit voor Madjoe werd bedacht.
De reactie kreeg de beschikking over een gebruikte stencilmachine. Jan werd de drukker van het clubblad en draaide elke maand pakken papier er doorheen. Tien keer per jaar.
Eerst nog met het handje.
Maar het ledenaantal groeide en dus bedacht Jan dat als hij de motor van een wasmachine aan de stencilmachine kon knutselen, dat het stencillen van tien tot vijftien dubbelzijdig bedrukte pagina’s maal 150 tot 200 stuks per maand, een stuk sneller kon gaan.
Dat Jan handig was, werd duidelijk door het resultaat: een zelf-gemotoriseerde stencilmachine.
Jaren later was dankzij de advertentie-inkomsten én dankzij het door Jan zuinig omgaan met het papier en andere benodigdheden, genoeg geld gespaard om zelfs een nieuwe stencilmachine te kopen. Wat was Madjoe trots! Jan ook!

Jan werd ook chauffeur van het eerste damesteam dat in enkele jaren van promotieklasse tot tweede divisie klom. Jarenlang bracht hij de meiden veilig en op tijd naar de uitwedstrijden en weer naar huis. Dat kon je hem wel toevertrouwen.

Met Henny en Bram stond Jan ook aan de wieg van het mixed toernooi, dat nog steeds bestaat en nu Hemelvaarttoernooi heet. Drie keer werd het toernooi binnen de vereniging in De Sprong georganiseerd.
Maar ter gelegenheid van het twintig-jarig bestaan van de club werd een buitentoernooi georganiseerd, dat open stond voor iedereen die maar wilde.
Eerst jarenlang op de Boksewei, maar vanwege groeiende belangstelling moest worden uitgeweken naar een voetbalveld op Immerhorn. Tot wel 120 teams op 20 velden groeide dit toernooi.
Én een succes voor de volleybalsport én een succes voor de penningmeester van Madjoe. Tot op de dag van vandaag!
Jan heeft hierbij heel lang een logistieke en opbouwende rol gespeeld.

Jarenlang is Jan ook penningmeester van Madjoe geweest in een tijd dat vrijwel alles nog handje-contantje ging. Dat was bij deze commissionair in groenten en fruit wel in vertrouwde handen.

Halverwege de negentiger-jaren was Jan een aanjager van het initiatief om het beheer van sportzaal De Sprong naar Madjoe te halen en om daar een eigen kantine te bouwen.
Toen de toestemming er eindelijk was -Jan zat de bestuurleden die dit met de gemeente moesten regelen flink achter de vodden – stond hij vooraan om te slopen. Een deel van een kleedkamer moest immers kantine worden! De gemeente schrok na dat weekend van de voortvarendheid die Jan en andere Madjoeërs aan de dag legden. Maar er was geen weg terug meer.
En wat heeft deze kantine Madjoe veel gebracht aan sfeer en saamhorigheid. En aan centjes, want daar was het Jan óók om te doen!
Hij draaide daar ook graag kantinediensten.

Jan was ook lang lid van de feestcommissie. Legendarisch was het eerste Madjoe-feest in de schuur van vader Loots. Eerst de schuur leeghalen, dan versieren en inrichten en daarna het natje-en-droogje klaarzetten. En na afloop alles weer opruimen en de schuur weer in oorspronkelijke staat herstellen en daarna: centjes tellen!

Veelal was Jan op de achtergrond aanwezig.
Behalve wanneer hij lekker uit was en mede sfeer bracht met zijn humor en zijn lach.
Jan is vooral actief geweest in 60-er, 70-er, 80-er en 90-er jaren totdat hij en Henny naar Tenerife verhuisden.
Maar de herinnering aan en de waardering voor Jan Blom voor alles wat hij Madjoe heeft gebracht en voor ons heeft betekend, maakt dat hij welverdiend tot erelid is benoemd.

Madjoe is Jan Blom veel dank verschuldigd.
Moge hij rusten in vrede.